Każdy przegub znajdujący się w pojeździe pełni istotną funkcję. Przykładowo przeguby napędowe uczestniczą w przenoszeniu napędu ze skrzyni biegów na koła. Warto jednak pamiętać, że jak każde elementy, również przeguby ulegają zużyciu lub awariom. Mogą się również poluzować, co stanie się źródłem wydawania charakterystycznych dźwięków. Co warto wiedzieć na ten temat? Wyjaśniamy w poniższym artykule.
Ile jest przegubów napędowych w pojeździe?
W sztywnych mostach znajduje się tylko jeden przegub napędowy. Takie mosty znajdują się w przednim zawieszeniu, wraz z kołami kierowanymi. Przegub ten odpowiada za poziomy ruch obrotowy kół względem półosi. W sytuacji, w której oś napędzana jest niezależnie zawieszona (bez względu na to, czy jest to oś kierowana czy nie), wymagane są już dwa przeguby. Przegub wewnętrzny i przegub zewnętrzny. Istotną informacją jest to, że przeguby, które umożliwiają szczególnie duże kąty załamania, są montowane przy kołach kierowanych.
Bez względu na liczbę i rodzaj zastosowanych przegubów, ich całkowita sprawność jest absolutną koniecznością. Dlatego też warto kontrolować stan tych elementów i wymieniać je niezwłocznie, w przypadku wykrycia jakichkolwiek uszkodzeń. W takim przypadku warto skierować swoją uwagę ku ofercie jakościowych przegubów. Jest ona dostępna na przykład w sklepie Ucando.pl.
Jakie są rodzaje przegubów w samochodach?
W układach napędowych można znaleźć dwa rodzaje przegubów półosi. Te dwa rodzaje to przeguby równobieżne i nierównobieżne. Przeguby nierównobieżne są nazywane również asynchronicznymi lub prostymi. Z ich pomocą można załamać wał napędowy, co pozwala na przeniesienie momentu obrotowego pod określonym kątem. Te przeguby powodują chwilowe zmiany prędkości obrotowej pomiędzy wałami, które są za ich pomocą połączone.
Wał, który odbiera moment obrotowy, zmienia swoją prędkość dwa razy, podczas pełnego obrotu wału, odpowiedzialnego za przekazywanie momentu obrotowego na przegub. W celu eliminacji tego zjawiska, między wyjściem momentu obrotowego, a urządzeniem odbierającym moment obrotowy, używa się wału napędowego z dwoma przegubami. Przeguby te są zaprojektowane w taki sposób, że pozwalają na wzajemne eliminowanie zjawiska zmiany prędkości obrotowej.
Częściej stosuje się natomiast przeguby równobieżne, nazywane również przegubami homokinetycznymi. Takie rozwiązanie nie powoduje zmiany prędkości obrotowej między dwoma wałami, które łączą.
W powszechnym użyciu znajdują się głównie przeguby kulowe, takie jak np. przegub Birfielda. Ten rodzaj przegubu umożliwia bardzo duży kąt załamania, wynoszący nawet 50 stopni. Z kolei przeguby niestanowiące konstrukcji kulowych, takie jak np. przegub Traceta, nie znalazły zastosowania w powszechnym użyciu. Również przeguby elastycznie nie cieszą się popularnością, ze względu na stosunkowo niską wytrzymałość. Istnieją również przeguby trójramienne, używane w niektórych francuskich samochodach. Jednak one także nie cieszą się szczególnym uznaniem i popularnością.
Artykuł powstał dzięki wsparciu merytorycznemu Ucando.pl – https://www.ucando.pl/k/przeguby-napedowe/U0601.
Bardzo pomocny artykuł. Ja do tej pory miałem do czynienia tylko z przegubami kulowymi we wszystkich swoich samochodach. A zakupy na ucando.pl polecam.
jesli chodzi o mnie to pierwsze slysze o przegubie traceta i o przegubach trójramiennych takze potwierdzam ze sam mało urzywane i malo znane co innego taki przegub birfielda dobrze mi znany