Czy wiesz, że sztuczna inteligencja może przewidzieć, jakie słowa wpisujesz w okno wyszukiwarki jeszcze zanim skończysz je pisać? Dzięki sieciom neuronowym, reklama Google staje się coraz bardziej skuteczna. AI rewolucjonizuje działanie algorytmów wyszukiwarki, które proponują użytkownikom coraz bardziej spersonalizowane kampanie. Jak sztuczna inteligencja zmienia oblicze marketingu cyfrowego? Odpowiadamy w poniższym artykule!
Reklama Google i jej historia. Od wersji beta do sztucznej inteligencji
Jeszcze kilkanaście lat temu reklamy w wyszukiwarce Google były wyświetlane losowo. Użytkownicy mogli zobaczyć takie same kampanie, bez względu na dane profilu, z którego korzystali. Dziś, reklama Google jest spersonalizowana bardziej, niż kiedykolwiek. Jak do tego doszło? Dziś pokażemy Ci krótką historię systemu reklamowego Google Ads.
Początki – reklama Google w epoce AdWords
Wyszukiwarka Google jako strona internetowa (google.com) została uruchomiona w 1999 roku. Od początku używała rewolucyjnego algorytmu, który indeksował strony w oparciu o matematyczną analizę zależności występujących między nimi. Reklama Google jest niewiele młodsza od wyszukiwarki – system reklamowy Google wystartował w wersji beta w 2000 roku. Początkowo, obejmował zaledwie 350 firm, ale od początku umożliwiał raportowanie w czasie rzeczywistym. Naszym zdaniem, to właśnie ta funkcja zadecydowała o popularności systemu, jakim jest reklama Google. Co więcej, ma ona ogromne znaczenie w kontekście związku reklam ze sztuczną inteligencją.
Niektórzy, starsi użytkownicy wyszukiwarki, mogą pamiętać system reklamowy Google jako AdWords, czyli tekstową prezentację linków sponsorowanych w wyszukiwarce. Od początków wyszukiwarki reklama Google zmieniła swój charakter, włączając szereg innych ciekawych i angażujących form kampanii.
W 2006 roku powstają pierwsze reklamy lokalne w Google Local, dzisiaj dobrze znane jako profil firmowy Google zintegrowany z wyszukiwarką i mapami. W tym samym roku panel AdWords oferuje użytkownikom kampanie click-to-play, w których reklama Google ma formę filmu możliwego do odtworzenia w witrynie. Rok później, Google wprowadza pierwsze reklamy w serwisie YouTube. Powstają także interaktywne kampanie Google Gadget Ads. Przez lata Google testuje różne, eksperymentalne rozwiązania, doskonali swoje narzędzia oraz wprowadza nowe modele rozliczeń.
Wielka zmiana – reklama Google Ads
W 2018 roku Google zmienia nazwę swojego systemu reklamowego na Google Ads. Decyzja jest zasadna choćby ze względu na różnorodne możliwości, które wykraczają poza pierwsze reklamy tekstowe. Mniej więcej w tym okresie, reklama Google obejmuje m.in.:
- kampanie produktowe,
- reklamy wideo,
- rozszerzone funkcje w Google Maps,
- reklamy w Discovery i wiele, wiele innych.
To także czas, w którym Alphabet, czyli holding, do którego należy Google, rozwija technologie wspomagające skuteczność kampanii. Kilka lat później, użytkownik może korzystać z narzędzi, takich jak Planer słów kluczowych i Planer Skuteczności. Optymalizacja kampanii staje się coraz łatwiejsza, a sama wyszukiwarka działa w oparciu o zaawansowane algorytmy indeksujące strony.
Algorytmy w systemie reklamowym Google Ads odgrywają bardzo istotną rolę – to właśnie one oceniają jakość strony, kierują kampanie do odpowiednich użytkowników, ustalają stawki i nie tylko. Sam system działa w oparciu skomplikowanych mechanizmów, uczy się maszynowo, analizując ogromne zbiory danych. To właśnie dlatego reklama Google jest tak skuteczna i umożliwia specjalistom SEM (Search Engine Marketing) projektowanie efektywnych kampanii.
Google od 2016 roku rozwija także technologie sztucznej inteligencji, które wspierają system Google Ads. Przez prawie dekadę, Google udoskonaliło rozwiązania AI, proponując swoim klientom niezwykłe możliwości optymalizacji kampanii. Dlaczego warto po nie sięgnąć? Sprawdź niżej!
Trzy powody, dla których reklama Google AI jest tak wygodna
Google wprowadziło model kampanii Performance Max wspieranych przez narzędzia sztucznej inteligencji. Specjaliści z branży SEM niezwykle doceniają ten ruch, bo dzięki obecności AI można poświęcić więcej czasu na projektowanie strategii reklamowej naszych klientów. Co w takim razie sprawia, że możesz skuteczniej sprzedawać swoje produkty lub usługi? Wyjaśniamy w poniższej części artykułu.
1. Automatyzacja procesów reklamowych
Jednym z głównych zadań sztucznej inteligencji jest optymalizacja i automatyzacja procesów w systemie Google Ads. Dzięki temu, reklama Google pozwala zaoszczędzić czas poświęcany na sterowanie kampaniami. Jak to działach? W jakich obszarach AI ma największy potencjał?
Autonomiczne ustawianie stawek
Zaawansowane algorytmy samoczynnie dostosowują stawki za kliknięcie (CPC). Czy dzieje się to automatycznie? Absolutnie nie! Każda reklama Google optymalizowana przez AI zmienia stawki m.in. w oparciu o analizę działania konkurencji i zachowania użytkowników. Uwzględnia także historię konwersji, weryfikując skuteczność określonych kampanii. W konsekwencji, system określa, ile warto zapłacić za konwersję, aby osiągnąć wybrany wynik.
Generowanie i optymalizacja reklam
Optymalizacja przez AI w Google Ads ma także inny wymiar. Oprócz edycji stawek, sztuczna inteligencja może generować warianty reklam, testując kombinacje fraz kluczowych, nagłówków i opisów. Kampanie mogą być automatycznie dostosowane do różnego rodzaju urządzeń (desktop, urządzenia mobilne) oraz formatów (tekst, grafika, wideo). Następnie, każdy powstały format jest analizowany przez AI, która decyduje o zwiększeniu ich udziału w całej kampanii.
Zarządzanie kampaniami
Sztuczna inteligencja wspiera proces zarządzania reklamami, odejmując specjalistom wiele pracy. Przede wszystkim, identyfikuje frazy kluczowe, które nie generują konwersji w danej kampanii, a następnie je wstrzymuje. Jak możesz się domyślać, AI przekierowuje budżet na słowa kluczowe przynoszące najlepsze osiągi. Oprócz tego, zarządza kampaniami pod kątem dostosowania oferty dla różnych grup odbiorców. Dzięki temu, szanse na konwersję są dużo większe.
2. Personalizacja kampanii reklamowych
Dlaczego reklama Google jest tak często wybierana? Ze względu na możliwość personalizacji reklam. Zastosowanie sztucznej inteligencji umożliwia dostarczanie produktów relewantnym grupom docelowym. Jak ona to robi? Sprawdź poniżej!
Dopasowanie przybliżone
System reklamowy Google Ads posiada funkcję, która umożliwia dotarcie do szerszej grupy odbiorców. I to nawet wtedy, gdy nie używają dokładnie tych samych fraz kluczowych! Sztuczna inteligencja analizuje ogromne zbiory zapytań i szuka podobieństw między użytkownikami. W ramach dopasowania przybliżonego AI wyświetli Twoje reklamy użytkownikom którzy szukają podobnych produktów lub usług.
Segmentacja odbiorców
Poza dopasowaniami, sztuczna inteligencja Google Ads tworzy szczegółowe segmenty użytkowników na podstawie czynników demograficznych oraz zainteresowań. Bierze pod uwagę cechy, takie jak: wiek, płeć oraz lokalizację. Uwzględnia zainteresowania użytkowników, które łączy z wykazywanymi zachowaniami. Analizuje historię wyszukiwań, odwiedzane strony oraz decyzje zakupowe.
Dopasowanie treści reklam
AI w Google Ads bierze pod uwagę powyższe zachowania, a następnie dopasowuje treść reklam do poszczególnych grup użytkowników. To wysoki poziom personalizacji, który sprawia, że każdy odbiorca widzi reklamę dostosowaną do jego potrzeb i zainteresowań. W konsekwencji, kampania ma większe szanse na wysoką konwersję i następnie sprzedaż.
3. Przewidywanie zachowań użytkowników
Warto podkreślić, że personalizacja grup to nie wszystko. Sztuczna inteligencja na podstawie uzyskanych danych może określać zachowania użytkowników. Dzięki temu, reklama Google staje się jeszcze bardziej efektywna.
Uczenie maszynowe
Algorytmy sztucznej inteligencji systemu Google Ads bazują na mechanizmie uczenia maszynowego. Ta metoda polega na tworzeniu takich AI, które są zdolne do samodzielnego uczenia się na podstawie danych. AI wykorzystuje dane historyczne (kliknięcia, dokonane zakupy, historia wyszukiwań) i na ich podstawie przewiduje, jaka reklama Google ma największe szanse na konwersję.
Długofalowe korzyści
System sugeruje, jakie reklamy wyświetlać użytkownikom, aby kampania była jak najbardziej skuteczna. Oprócz tego, pozwalają efektywnie korzystać z budżetu kampanii. Tak skonstruowane algorytmy przynoszą zysk z realizowanej kampanii i dostarczają wiedzę możliwą do wykorzystania w przyszłości.
Reklama Google okiem profesjonalistów
Warto pamiętać, że proces wdrażania kampanii reklamowych w Google Ads nie jest taki prosty. Skuteczne zarządzanie reklamami i budżetami wymaga doświadczenia, odpowiedniej wiedzy oraz znajomości narzędzi. Zdaniem specjalistów, reklama Google w formie kampanii Performance Max to świetne rozwiązanie, które otwiera nowe możliwości dla branży marketingu internetowego. Jeśli chcesz tworzyć skuteczne, efektywne i mierzalne kampanie reklamowe, skontaktuj się z agencją interaktywną. Doświadczony zespół pomoże Ci wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji – kreatywnie, odpowiedzialnie i skutecznie!