Większość polskich dróg pokrywa nawierzchnia asfaltowa. Dlaczego asfalt jest wykorzystywany zdecydowanie częściej niż beton? Ze względu na bezpieczeństwo, wytrzymałość, stosunkowo niskie koszty budowy i szybkość realizacji. Niestety ma jeden minus – z czasem może ulegać odkształceniom albo pękać. Jeśli na drodze pojawią się znaczne ubytki lub spękania, które wpływają na bezpieczeństwo użytkowników, trzeba wykonać prace remontowe. Jak wygląda remont nawierzchni bitumicznej?

Ocena stanu nawierzchni

Zanim przystąpi się do jakichkolwiek prac, trzeba sprawdzić stan nawierzchni – przeprowadzić dokładną diagnostykę techniczną. Konstrukcje drogowe ocenia się pod względem nośności i grubości warstw. Dodatkowo wykonuje się również analizę mikrostruktury materiału i identyfikuje potencjalne zagrożenia, które mogą spowodować poważniejsze uszkodzenia w przyszłości.

Bada się także natężenie ruchu i ocenia, jakie zmiany w organizacji ruchu powinno się wprowadzić, aby roboty drogowe miały jak najmniejszy wpływ na kierowców.

Plan i projekt prac

Następnie na podstawie zebranych informacji przystępuje się do opracowania planu remontu. W zależności od potrzeb przeprowadza się częściowe albo całkowite remonty dróg. Częściowe polegają na naprawie spękań i ubytków, a całkowite na wymianie nawierzchni na wybranych odcinkach.

Na tym etapie decyduje się również, jakie techniki i materiały zostaną wykorzystane do naprawy, aby wyremontowane konstrukcje drogowe i konstrukcje powierzchni przemysłowych miały właściwą wytrzymałość. To zadanie firmy, która odpowiada za budownictwo drogowe takiej jak np. Radpol (https://rad-pol.pl).

Oprócz tego należy także wyznaczyć objazdy albo zdecydować o innych zmianach w organizacji ruchu na czas trwania prac naprawczych.

Przygotowanie terenu

Gdy wszystko zostanie ustalone a inwestor dopełni niezbędnych formalności, można przystąpić do przygotowania i zabezpieczenia terenu. Ten etap obejmuje zazwyczaj m.in. odgrodzenie placu budowy oraz rozstawienie sygnalizatorów i tymczasowych znaków informujących o objazdach, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno użytkownikom drogi, jak i osobom odpowiadającym za remont nawierzchni.

Prace remontowe

To, jak przebiega naprawa zależy od ustalonego zakresu prac. Jeśli zaplanowana jest całkowita wymiana nawierzchni, najpierw usuwa się zużytą warstwę asfaltu przy pomocy frezarek, następnie wyrównuje się podłoże i kładzie nową nawierzchnię o odpowiedniej grubości. Jeżeli zaś przewidziano wyłącznie naprawę częściową, wycina się uszkodzone fragmenty i uzupełnia masą bitumiczną tak, aby nie powstały spadki lub wybrzuszenia – żeby droga była równa. Na koniec w obu przypadkach wykonuje się oznakowanie, czyli maluje się pasy, znaki poziome, elementy informacyjne i przejścia dla pieszych.

Odbiór robót

Zarówno budowa dróg, jak i całkowita naprawa nawierzchni na ostatnim etapie wymaga przeprowadzenia testów jakości i bezpieczeństwa. Należy się upewnić, że nowa trasa spełnia normy techniczne, dlatego wykonuje się testy równości i pomiary grubości poszczególnych warstw. Jeśli wyniki są pozytywne, droga może zostać oddana do użytku.

Poprzedni artykułElektronika przemysłowa – jakie branże korzystają z usług EMS?
Następny artykułJak wybrać ładowarki teleskopowe Faresin do swojej floty?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj