Przekładnie – co to takiego? Są one jednym z najbardziej istotnych wynalazków mechaniki. Dzięki nim możliwe jest dowolne zmienianie siły obrotowej przekazywanej z urządzenia podającego na odbierające oraz prędkości. Przekładnie zyskały na popularności, gdyż dzięki nim możliwe jest zmniejszenie wymiarów i jednoczesne zmniejszenie kosztów produkcji oraz uproszczenie technologii. Co warto o nich wiedzieć? Odpowiadamy w niniejszym artykule.

Przekładnie planetarne – czym są?

Przekładnie planetarne należą do jednych z najbardziej popularnych typów przekładni zębatych. Ich cechą charakterystyczną jest zmienianie umiejscowienia osi obrotu dla co najmniej jednego koła zębatego. Jest to związane z tym, iż przekładnia planetarna jest zbudowana z paru kół głównych, wewnętrznych oraz zainstalowanych na jarzmie i pracujących po dwie bądź więcej. Przekładnię planetarną wyróżnia fakt, iż potrafi ona przenosić moc w oparciu na trzech wartościach przełożenia. Zapewnia to, iż przekładnie mogą przenosić sporą moc jednocześnie mając zwartą budowę. Dzięki temu mogą przenosić one moc z silników o naprawdę dużych mocach.

Zastosowanie przekładni planetarnych

Przekładnie planetarne mają sporo zastosowań. Głównie używa się ich tam, gdzie stosuje się silniki o sporej mocy, takie jak pojazdy szynowe, turbiny czy też okręty oraz pojazdy budowlane. Są one używane także w obrabiarkach. W nich często następuje chwilowe przeciążenie w związku z czym obciążenie nadawane przez obrabiany materiał jest zmienne, przez co od przekładni wymagane jest sprawne przenoszenie silnikowych obciążeń nawet wtedy, gdy te gwałtowanie wzrastają.

Właściwości przenoszenia mocy

Przekładnie planetarne mają niewielkie rozmiary, lecz posiadają wiele możliwości. Jest to sporą zaletą przekładni obiegowych. Użycie kół centralnych oraz co najmniej dwóch kół obiegowych umożliwia podzielenie przenoszonych obciążeń na koła, które są osadzone na jarzmie i posiadają bardzo mały poślizg. Użycie zewnętrznych oraz wewnętrznych zapewnia przenoszenie obciążenia bardzo dokładnie, zachowując jednocześnie bardzo niskie koszty wykonania samej przekładni. Jest to możliwe, gdyż wspólne zazębianie się tych kół w pewnym sensie rekompensuje błędy w wykonaniu, a także zbyt miękkie zęby kół zębatych.

Kacperek – produkcja i dystrybucja przekładni.

Poprzedni artykułJak odpowiednio dobrać pergole?
Następny artykułMęskie hobby, czyli czym interesują się mężczyźni?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj