Usterki wózków jezdnych najczęściej wynikają nie z ich wadliwej konstrukcji, ale z błędów w zakresie obsługi i eksploatacji pojazdów. Przekraczanie terminów prac serwisowych, niedbała obsługa codzienna, wreszcie podnoszenie ładunków o masie przekraczającej wartości dopuszczane przez producenta – wszystko to prowadzi do przyspieszonego zużycia części wózka i grozi poważnymi awariami.
Zadbaj o części eksploatacyjne wózka
Niektóre elementy wózków widłowych mają z góry określoną żywotność. Ich regularna wymiana jest konieczna, aby zapewnić urządzeniu warunki niezbędne do prawidłowej pracy. Z ich zakupem i wymianą nie należy czekać do momentu, w którym wystąpi awaria – przekonuje nasz rozmówca z Inicjatywy Północno-Zachodniej.
Najszybszemu zużyciu w wózku widłowym ulegają elementy wykonane z gumy i tworzyw sztucznych, a więc wszelkie uszczelki i przewody. Takie części są niedrogie, a ich wymiana nie nastręcza większych trudności, toteż naprawdę nie warto z nią zwlekać. To samo dotyczy płynów eksploatacyjnych – oleju silnikowego i wszelkich smarów, które zapobiegają ścieraniu się ruchomych elementów wózka. W tym miejscu trzeba wspomnieć też o filtrach oleju, powietrza i paliwa – zapchany filtr zawsze powoduje spadek wydajności obsługiwanego podzespołu. Dla operatora sztaplarki, ale też wszystkich innych pracowników zakładu najłatwiejsze do zauważenia jest zużycie opon wózka. Jazda na łysych oponach jest nie tylko utrudniona, ale też niebezpieczna – nie ma sensu oszczędzać na wymianie.
Wymiana części przy naprawie wózka widłowego
Zerwany łańcuch i pęknięta karetka to z reguły wynik podnoszenia zbyt ciężkich ładunków. Efektem takich działań może być też uszkodzenie wideł wózka, chociaż takie awarie należą do rzadkości. Kłopoty z układem podnoszenia paleciaka mogą wynikać też z usterek hydrauliki – winne mogą być zawory, złącza, nieszczelne przewody, a nawet siłowniki.
Właścicielom wózków widłowych najwięcej problemów przysparzają awarie silnika. W przypadku silników spalinowych poprzedzają je drobniejsze usterki: zużyte łożyska, przetarte przewody, sparciałe uszczelki, zużyte świece, niesprawne wtryski i wreszcie uszkodzenia rozrządu (wały, napinacze, łańcuchy, koła). Również w silnikach elektrycznych zużywają się łożyska, zdarzają się też uszkodzenia okablowania.
Prawidłowa eksploatacja, regularne przeglądy serwisowe i bieżąca wymiana zużytych części to najprostszy sposób na zmniejszenie kosztów obsługi taboru wózków widłowych. Ponoszone regularnie drobne wydatki na konserwację pojazdów są zdecydowanie mniejszym obciążeniem dla firmowego portfela niż doraźne naprawy dużych awarii.