Instalacje elektryczne w TIR-ach przewodzą prąd o napięciu 24V, co wynika ze znacznie większego zapotrzebowania na energię niż w samochodach osobowych. Dlatego akumulatory do samochodów ciężarowych są zdecydowanie większe. Niestety ani duża pojemność, ani wzmocniona konstrukcja akumulatora do ciężarówki nie jest w stanie zapobiec jego naturalnemu zużyciu.
Każdy akumulator w trakcie eksploatacji zużywa się, a producenci określają żywotność poszczególnych baterii na określony czas, po którego upływie trzeba ją wymienić. Trwałość akumulatora samochodowego może jednak być krótsza, gdy użytkujemy go w niewłaściwy sposób. Po czym możemy poznać, że wkrótce akumulator „padnie”?
Objawy i przyczyny zużycia akumulatora
Pierwsze objawy zużycia akumulatora są takie same w pojazdach osobowych i ciężarowych. Jeżeli obroty rozrusznika przy uruchamianiu silnika są niższe niż dotąd, a w czasie jazdy światła są wyraźnie słabsze, akumulator dostarcza za mało prądu. Zanim kupisz nowy, spróbuj podładować starą baterię prostownikiem. Jeśli taki zabieg przyniesie tylko chwilowy efekt, prawdopodobnie akumulator jest do wymiany. Przed zakupem baterii warto podjechać do warsztatu, gdzie specjalista dokona pomiarów prądu i napięcia w instalacji. Montaż nowego akumulatora w pojeździe z niesprawną instalacją elektryczną lub systemem ładowania grozi szybkim uszkodzeniem kolejnej baterii.
Wiek akumulatora samochodowego i ilość cykli zapłonu, a więc nieuniknione czynniki, które przekładają się na zużycie, wcale nie są najczęstszymi przyczynami konieczności wymiany baterii. Większość problemów z zasilaniem wynika z błędów w użytkowaniu. Kierowcom dość często zdarza się zapominać o okresowym doładowaniu akumulatora, zaniedbują też czystość klem. Chociaż nowoczesne akumulatory o bardzo dużych pojemnościach są dość odporne na głębokie rozładowania, nigdy, a zwłaszcza przy silnych mrozach, nie powinno się zostawiać ich na długo w tym stanie. Ponadto w ciężarówce, której instalacja zasilana jest z dwóch akumulatorów 12V, należy zamieniać je miejscami co kilka miesięcy – w przeciwnym razie jeden z nich będzie mocniej obciążony.
Jaki akumulator do TIR-a?
„Najprostszym sposobem na bezpieczny zakup nowego akumulatora jest wybór baterii takiej samej jak ta zamontowana fabrycznie – podpowiada ekspert ze sklepu motoryzacyjnego ROZRUCH. – Korzystniejszym rozwiązaniem może być zakup baterii nowej generacji, ale o parametrach odpowiadających poprzedniemu akumulatorowi”.
Aby akumulator służył niezawodnie i długo, trzeba pamiętać o właściwym wyborze pojemności i mocy rozruchowej. Informacji na temat wymaganych wartości dostarcza instrukcja obsługi samochodu. Bateria o zbyt małej mocy nie poradzi sobie z zasilaniem wszystkich instalacji elektrycznych w TIR-ze, zaś akumulator o pojemności większej niż zalecana będzie permanentnie niedoładowany. W razie trudności z wyborem najlepiej skontaktować się ze specjalistą.