Prowadzenie własnej firmy zajmującej się sprzedażą w internecie stawia przed przedsiębiorcami wiele wyzwań. Najwięcej problemów może generować obsługa procesów logistycznych. Dostawy, magazyn, pakowanie oraz wysyłka wymagają dużo czasu i pracy. Jak sobie z nimi poradzić, by móc rozwinąć swój biznes? Idealnym rozwiązaniem są usługi fulfilment.
Fulfilment – co to jest?
Fulfilment oznacza świadczenie kompleksowych usług logistycznych dla sklepu internetowego przez zewnętrzną firmę. W praktyce obejmuje to dostawy, magazynowanie, pakowanie, wysyłki i obsługę zwrotów. W takim modelu biznesowym właściciel zajmuje się wyłącznie wirtualną stroną prowadzenia firmy. Operator logistyczny dba o maksymalną optymalizację działania sklepu, a przedsiębiorca może poświęcić swój czas na rozwijanie go.
Co dokładnie obejmuje fulfilment?
Kompetencje operatorów logistycznych obejmują bardzo szeroki zakres usług. Pierwszą i najbardziej podstawową, jest magazynowanie. Oznacza to przechowywanie asortymentu w odpowiednich warunkach i kontrolowanie jego jakości. Dzięki nowoczesnej infrastrukturze firm fulfilment możliwe jest magazynowanie bardzo zróżnicowanych produktów, między innymi odzieży, sprzętu AGD, leków i suplementów diety, zabawek dla dzieci czy też niektórych artykułów spożywczych.
Innym procesem, którym zajmują się firmy logistyczne, jest zarządzanie zasobami. Oznacza to ciągłą kontrolę stanów magazynowych i zamawianie brakującego towaru. Do ich obowiązków należy także kompletowanie i pakowanie zamówień oraz wysyłka. Dodatkowo utrzymują kontakt z firmami kurierskimi, a także obsługują zwroty i reklamacje.
Jakie korzyści daje fulfilment?
Najważniejszą korzyścią, jaka płynie z usług fulfilment, jest oszczędność czasu i pieniędzy. To także główny powód, dla którego przedsiębiorcy decydują się właśnie na to rozwiązanie. W jaki sposób fulfilment pozwala ograniczyć koszty?
- Korzystanie z zewnętrznego magazynu. Operator logistyczny udostępnia przestrzeń magazynową, dzięki czemu nie trzeba płacić za wynajem ani kupować własnego magazynu.
- Outsourcing zasobów ludzkich. Firma fulfilmentowa zatrudnia w swoich magazynach swój wykwalifikowany personel, który sprawnie obsługuje wszystkie procesy.
- Wysoki stopień zautomatyzowania magazynu. Nowocześni operatorzy fulfilment, tacy jak Forceful, dysponują najnowszymi technologiami usprawniającymi kontrolę stanów magazynowych, kompletowanie zamówień i monitoring asortymentu.
Innym ważnym czynnikiem, który sprawia, że koszty prowadzenia sklepu e-commerce spadają, jest efekt skali. Oznacza to, że wielkopowierzchniowy magazyn jest w stanie zawrzeć o wiele bardziej korzystne umowy z dostawcami i firmami kurierskimi, niż pojedyncza, mała firma. To samo dotyczy cen opakowań – zamawiane w ilościach hurtowych przez firmę fulfilment są znacznie tańsze. Przekłada się to na niższe koszty wysyłki.
Jednak prawdopodobnie najważniejszą korzyścią fulfilment jest niezawodność i brak pomyłek w kompletowaniu zamówień i wysyłkach oraz wydajność. Dzięki wydłużonym godzinom pracy, zamówienie może zostać wysłane do klienta nawet tego samego dnia. Szybka i bezproblemowa dostawa to gwarancja satysfakcji konsumentów. To z kolei oznacza, że chętnie wrócą do danego sklepu.