Wygodną pracę z wykorzystaniem ciągnika rolniczego może zdecydowanie ułatwić tylny podnośnik. Jego funkcję realizują dwa dolne ramiona trójpunktowego układu zawieszenia (TUZ), do których podpinamy wszelkie maszyny, którymi zamierzamy wykonywać prace polowe. Aby podnośnik mógł działać, potrzebne jest ciśnienie, które generuje pompa hydrauliczna. Jest ona napędzana bezpośrednio przez silnik ciągnika, po przełączeniu odpowiedniej dźwigni. Zdarza się niestety, że podzespół ten z czasem ulega zużyciu. Sprawdzamy w jaki sposób funkcjonuje oraz jakim usterkom najczęściej ulegają wyżej wymienione pompy.

Sposób działania układu hydraulicznego traktora

W większości współczesnych, a także nieco starszych ciągników rolniczych, posiadamy układ hydrauliczny dwuobwodowy. Obwód wewnętrzny zasila ciśnieniem podnośnik TUZ-a, natomiast zewnętrzny wyprowadzony jest na specjalne gniazda z tyłu. Możliwe jest podpięcie do nich węży, które będą następnie sterować hydrauliką w przyczepie (np. kiprowaniem). Sercem całego układu jest pompa hydrauliczna, która generuje ciśnienie dla obydwu jego obwodów. W jej wnętrzu znajdują się dwie zębatki, które pracując w odpowiedni sposób, dzięki napędowi z wału korbowego silnika spalinowego, wytwarzają ciśnienie płynu. To następnie rozdzielane jest przez zawory oraz inne elementy współpracujące z układami, na konkretnie ich wyprowadzenia. W ten właśnie sposób mamy możliwość dowolnego sterowania podnośnikiem TUZ-a, a także funkcjami hydraulicznymi przyczep.

Dlaczego pompa się psuje? Najczęstsze usterki

Czy zauważyliśmy, że w ostatnim czasie nasz traktor nie jest już w stanie unieść na podnośniku trójpunktowego układu zawieszenia tyle, ile potrafił jeszcze kilka lat temu? Taki objaw może, ale nie musi oznaczać awarii pompy hydraulicznej. Może być to na przykład kłopot z uszczelnieniami samego tłoczyska podnośnika, które przepuszcza już ciśnienie oleju. Jednak zużycie się wspomnianych zębatek pompy również powoduje generowanie niższego ciśnienia niż nominalne. Efektem będzie właśnie słabszy podnośnik TUZ-a, ale również gorzej działająca hydraulika przyczepy. Jeżeli nie posiadamy odpowiedniego zegara, który można włączyć w króciec testowy pompy i sprawdzić ciśnienie, to powinniśmy wykonać test właśnie poprzez podłączenie traktora np. do przyczepy kiprującej. Jeżeli nie tylko TUZ ciągnika podnosi słabiej, ale również hydraulika nie będzie miała siły nabić ciśnienia do tłoczyska kiprującego w przyczepie, to trzeba przygotować się do konieczności wymiany lub regeneracji pompy.

Jak możemy się przekonać, pompa hydrauliczna ciągnika rolniczego jest urządzeniem dość prostym w budowie. Składa się tak naprawdę z dwóch odpowiednio zazębionych kół, które mają za zadanie przetłaczać płyn. Do typowych usterek należy osłabienie wydatku pompy, co będzie objawiało się słabszym działaniem tylnego podnośnika TUZ-a, ale sam ten fakt nie stwierdza jeszcze w 100% awarii samej pompy. Należy sprawdzić, czy również zewnętrzny obwód hydrauliki działa słabiej. Jeśli tak – oznacza to, że pompa uległa zużyciu.

Poprzedni artykułJak kupić używany skuter?
Następny artykułSiłowniki do podestów ruchomych

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj