Chcąc posługiwać się w Polsce zastrzeżoną nazwą „hotel”, trzeba pomyślnie przejść proces kategoryzacji obiektu. Hotelarze dopasowują do obowiązujących norm kwestie związane z powierzchnią poszczególnych hotelowych pomieszczeń, wyżywieniem, zakresem i jakością obsługi. Kategoria hotelu wskazuje nam, czy w pokojach możemy oczekiwać klimatyzacji, ręczników kąpielowych albo suszarki.

Kwestie kategoryzacji obiektu hotelowego reguluje Ustawa o usługach turystycznych z 29 sierpnia 1997 r. Właściciel przyszłego hotelu musi zastosować się do wytycznych zawartych w rozporządzeniu kategoryzacyjnym z 2004 roku, złożyć wniosek o przyznanie wybranej liczby gwiazdek oraz wnieść opłatę. Obiekt ma też spełniać wymogi sanitarne oraz przeciwpożarowe.

Po co hotele mają gwiazdki?

Gwiazdki hotelowe to ważna informacja dla gości i pośredników, takich jak np. biura podróży. Im więcej gwiazdek, tym wyższy standard, a za nim powinna iść lepsza jakość usług. Im większy poziom komfortu oferowanego przez hotel, tym wyższa cena, chociaż nie jest to regułą. Nie ma odgórnie narzuconych poziomów cen za nocleg w obiekcie danej kategorii. Oznacza to, że np. nocowanie w hotelu trzygwiazdkowym we Wrocławiu może być tańsze niż w hotelu o tym samym standardzie w Szczecinie.

„Dzięki praktyce przyznawania gwiazdek lepiej chronione są interesy klientów hotelowych, którzy mają zagwarantowane odpowiednie warunki pobytu. Warto jednak zaznaczyć, że kategoryzacja wiąże się jedynie z narzuceniem minimalnych standardów hotelowych. Może się okazać, że zakres usług jest dużo bardziej rozbudowany, od tych wymaganych przepisami. Jest to po prostu indywidualna decyzja właściciela obiektu” – wyjaśnia menedżer Hotelu Sleep we Wrocławiu.

Co nam gwarantują gwiazdki w polskich hotelach?

Hotelarze w Polsce mogą się starać o zakwalifikowanie do jednej z pięciu kategorii:

  • hotele jednogwiazdkowe – to obiekty dla niewymagających gości, którym zależy na niskiej cenie i zaspokojeniu podstawowych potrzeb związanych z noclegiem. W przypadku jednej gwiazdki nie możemy oczekiwać dostępu do internetu, telewizji i telefonu, a także zagwarantowanego miejsca parkingowego. Pokoje 1, 2, 3, 4-osobowe charakteryzują się minimalną powierzchnią kolejno 8, 12, 14 i 16 m2. Jeśli hotel powstał przed 2004 rokiem, łazienki mogą się znajdować tylko w ¼ pokojów (w młodszych obiektach łazienka jest już standardem, narzuconym przez przepisy);
  • hotele dwugwiazdkowe – powinny mieć przechowalnię sprzętu rekreacyjnego, aperitif-bar lub bar kawowy. Pokoje w takich obiektach wyposażone są w radio, charakteryzują się też nieco większym metrażem niż w hotelach jednogwiazdkowych. 1, 2, 3, 4-osobowe pokoje mają minimalną powierzchnię kolejno 9, 12, 15 i 18 m2. Jeśli hotel powstał przed 2004 rokiem, łazienki mogą się znajdować jedynie w ½ pokojów;
  • hotele trzygwiazdkowe – zdecydowanie odczujemy w nich różnicę w zakresie świadczonych usług, w porównaniu do hotelów jedno i dwugwiazdkowych. Goście mają do dyspozycji parking i restaurację, także usługę prania, czyszczenia i prasowania ubrań. Każdy pokój musi mieć łazienkę wyposażoną w ręcznik oraz natrysk i /lub wannę. Telewizja, telefon do kontaktu z recepcją oraz dostęp do internetu są w tym przypadku standardem. W miejscowościach wypoczynkowych hotele trzygwiazdkowe muszą oferować co najmniej dwie usługi rekreacyjne, np. basen, siłownię, solarium, saunę;
  • hotele czterogwiazdkowe – w przypadku wszystkich hotelów tej kategorii zespół odnowy biologicznej jest standardem, parking musi być strzeżony, room service całodobowy, a pościel w pokojach zmieniana codziennie lub na życzenie gości. Sam wystrój powinien nam sygnalizować wysoki standard hotelu. Pokoje muszą być wyposażone w minibar, lodówkę i wodę mineralną. Pomieszczenia są przestronne, a powierzchnia minimalna dla pokojów 1, 2-osobowych wynosi kolejno 12 i 16 m2 ;
  • hotele pięciogwiazdkowe – to najwyższy poziom hotelowego luksusu w Polsce. Tego typu obiekty oferują gościom bogate zaplecze konferencyjne i rekreacyjne: spa z dostępem do usług kosmetologicznych i masażu, siłownie czy baseny. Pokoje i apartamenty są nie tylko wygodne, ale także bogato urządzone, o czym świadczą starannie dobrane dekoracje i elementy wyposażenia z wyższej półki. W pokojach znajdują się sejfy, w łazienkach wagi i płaszcze kąpielowe. Minimalna powierzchnia pokojów jest o 2 m2 większa niż w przypadku hotelów czterogwiazdkowych.

Hotelowe gwiazdki za granic

Przyznawanie gwiazdek jest praktykowane w wielu państwach, ale na innych zasadach niż w Polsce. Niejednolity system kategoryzacji w Europie i na świecie wymaga zdobycia dodatkowych informacji o rzeczywistym poziomie świadczonych usług noclegowych za granicą. W Polsce nie znajdziemy hotelu o standardzie wyższym niż pięć gwiazdek, ale poza nią już tak. Najwyższą miarą luksusu są zbudowane z ogromnym przepychem i rozmachem hotele siedmiogwiazdkowe. W tym przypadku liczba gwiazdek jest zabiegiem marketingowym, ponieważ międzynarodowy system oceny hoteli nie uwzględnia takiej kategorii. Wykraczającymi poza ogólnie przyjęte standardy są m.in.: Burdż al-Arab w Dubaju, Town House Galeria w Mediolanie czy Morgan Plaza w Pekinie. Doba w takich hotelach to koszt od 20 do 30 tys. złotych.

Poprzedni artykułCharakterystyka zmieniaczy sit w maszynach stosowanych w przeróbce tworzyw sztucznych
Następny artykułOwijarki w procesach samozaładowczych

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj