Czym jest mostek prostowniczy?

Mostek prostowniczy jest to swoisty układ, który przekształca prąd przemienny na prąd stały. Jest on połączeniem co najmniej dwóch równoległych dzielników napięcia. Prostowniki znajdują szerokie zastosowanie przede wszystkim w energetyce, przy zasilaniu różnorodnych urządzeń i maszyn (np. elektrycznych lokomotyw), jak również w galwanotechnice oraz we wszelkich urządzeniach, które są zasilane z sieci energetycznej bądź też napięciem przemiennym (jak to jest w przypadku układów elektrycznych w samochodach). Najprostsze przykłady prostowników zbudowane są z diod krzemowych, które są wpięte w układ napięcia przemiennego. Napięciem wyjściowym w mostku prostowniczym jest napięcie występujące między punktami wyjściowymi dzielników napięcia. Mostki prostownicze znajdują zastosowanie przy prostowaniu napięcia jednofazowego a także trójfazowego.

Rodzaje prostowników w samochodzie

W motoryzacji najczęściej spotykanym przykładem prostownika jest prostownik alternatora. Nazywany jest on także mostkiem Graetza (od nazwiska urodzonego w XIX wieku we Wrocławiu fizyka Leo Graetza), jest niezbędny do prawidłowego działania podzespołów elektronicznych w pojeździe. Układ w tego rodzaju mostku jest zbudowany na zasadzie równoległego połączenia dwóch gałęzi, z których każda posiada dwie diody prostownicze połączone w sposób szeregowy. Wykorzystane są tutaj nieliniowe właściwości, jakie posiada dioda prostownicza. Gdy prąd płynie w jednym kierunku, to dwie z diod są spolaryzowane w kierunku przewodzenia, natomiast dwie pozostałe w kierunku zaporowym. Kiedy następuje zmiana kierunku napięcia zasilającego, zmienia się również polaryzacja diod. Jednakże nie ulega zmianie kierunek napięcia oraz wyjściowego prądu, co oznacza, że następuje prostowanie napięcie. Mostek Graetza jest jednocześnie bardzo prostym układem elektrycznym, ale również urządzeniem z bardzo wysoką wydajnością jeśli chodzi o wykorzystanie energii płynącej ze źródła zasilania (porównując go z innymi typami prostowników).

Alternator

Każde z aut posiada alternator, czyli urządzenie produkujące prąd oraz odpowiedzialne za ładowanie akumulatora. Wytwarza on napięcie zmienne, czyli trójfazowe. Jednak inne podzespoły elektroniczne oraz urządzenia w samochodzie działają na prąd stały, który magazynowany jest w akumulatorze. I tu właśnie znajduje zastosowanie mostek prostowniczy, który przekształca prąd zmienny na taki, jaki możliwy jest do przechowywania w akumulatorze pojazdu.

Kiedy czeka nas wymiana?

O konieczności wymiany mostka prostowniczego w aucie może świadczyć głośno działający alternator a także lekko przygasająca lampka. Sklep z częściami do samochodu posiada wszystkie niezbędne części, jakich potrzebujemy do usunięcia usterki lub zlikwidowania awarii w naszym aucie. Najczęstszym powodem awarii mostka jest przepalenie się którejś z diod. Nie ma sensu wymieniać pojedynczego elementu, lepiej od razu zakupić cały nowy mostek. Zepsucie się mostka objawia się brakiem zasilania, gdyż do akumulatora samochodu nie jest dostarczany prąd. W ten sposób najczęściej diagnozuje się usterkę tego podzespołu.

Poprzedni artykułMonety w ramach tych serii, będą świetne na początek inwestycyjnej przygody
Następny artykułDlaczego certyfikacja urządzeń jest ważna?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj