Wózek widłowy to niewątpliwie specyficzne narzędzie pracy. Z uwagi na typ swojej budowy jest bardzo zwrotny i szybki, dzięki czemu może być wykorzystany nawet w najbardziej niedostępnych lokalizacjach. Wózek jezdniowy używany jest powszechnie w centrach logistycznych, halach magazynowych, produkcyjnych i przemysłowych. To niezastąpione w transporcie bliskim urządzenie pozwala na sprawne i łatwe przenoszenie ładunków. Warto zaznaczyć, że praca na nim wymaga posiadania odpowiednich kwalifikacji. Nic dziwnego – w końcu sprzęt ten jest zaawansowany technologicznie. Co zatem należy wiedzieć przed podjęciem kursu obsługi wózków widłowych? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej!

Czym jest wózek widłowy oraz jakie są jego rodzaje?

Wózki widłowe, inaczej zwane sztaplarki to kołowe pojazdy mechaniczne o napędzie silnikowym. Urządzenia przystosowane są do przewozu materiałów o znacznej masie (do kilkudziesięciu ton). W zależności od rozwiązania konstrukcyjnego, sprzęt napędzany jest benzyną, olejem napędowym lub gazem. Używany jest w głównej mierze w pracach rozładunkowych w magazynach, fabrykach czy portach. Do transportu przy użyciu wózka materiał wymagający przemieszczenia umieszcza się najczęściej na paletach. Ze względu na możliwości transportowe, wyróżniamy następujące rodzaje wózków widłowych: wózki naładowne, podnośnikowe, boczne oraz skrętne. W większości przypadków do czynienia mamy z wózkami czołowymi. Jednak w magazynach lub składowniach, gdzie są stosunkowo małe przestrzenie wybiera się wózki boczne (Reachtruck). W zależności od potrzeb i rodzaju pracy, sprzęt może być niskiego składowania (gdzie ładunki nie są umieszczane na zbyt dużych wysokościach) lub przeznaczony do wysokiego składowania, wówczas jego maszt składa sięz kilku segmentów masztu, umożliwiając umieszczanie towaru na znacznej wysokości. Wykorzystanie wózka wysokiego składowania ma na celu optymalizować powierzchnię magazynową poprzez składowania materiałów jeden nad drugim.

wózek widłowy

Budowa wózka widłowego

Klasyczne wózki jezdniowe podnośnikowe charakteryzuje rama wykonana ze stali, której zadaniem jest ochrona operatora sprzętu. W tylnej części pojazdu znajduje się przeciwwaga, zapewniająca odpowiednie obciążenie i równowagę w momencie podnoszenia ładunków. Warto dodać, że najczęściej przybiera ona formę stalowego bloku. Oprócz tego, urządzenie wyposażone zostało w podwozie składające się z trzech lub czterech kół oraz ramy i silnika. W pojazdach najczęściej stosuje się silniki niskoprężne zasilane gazem LPG, benzyną czy olejem. Równie popularne są silniki elektryczne i akumulatorowe. Elektryczny wózek czołowy jest niezwykle wygodny i pozwala efektywnie wykonywać działania. Pionowy maszt umiejscowiony jest z przodu wózka i jest jednocześnie prowadnicą dla karetki. Karetka to płyta czołowa pojazdu, która montowana jest na maszcie. To do niej przymocowane są widły i krata ochronna. Widły mają kształt litery L i poruszane są w pionie, za pomocą łańcucha oraz w poziomie dzięki przesuwowi bocznemu. W zależności od potrzeb, element ten może być wymieniony na inny, dowolny osprzęt, np. służący do transportu pudeł kartonowych czy beczek. Krata ochronna zabezpiecza przed osuwaniem się ładunków, zaś klatka bezpieczeństwa znajdująca się u góry, chroni operatora przed spadającymi na niego materiałami. W kabinie znajdują się takie elementy jak: kierownica, pedały, dźwignie, które umożliwiają swobodne sterowanie urządzeniem. Kabina, mimo, iż jest otwarta to jest obudowana, co sprawia, iż osoba siedząca w środku jest chroniona przed ewentualnymi wypadkami. Wózki widłowe mogą być zbudowane także z innych elementów, zależnie od swojego przeznaczenia. Pojazdy prowadzone pieszo nie zawierają kabiny operatora, z kolei wózki specjalizowane mogą mieć wysięg przeznaczony do podnoszenia ciężkich ładunków na wysokie poziomy wraz z operatorem.

Dodatkowy osprzęt do wózków widłowych

Zróżnicowane zastosowanie wózków w poszczególnych miejscach, zakładach produkcyjnych czy halach powoduje, że wózki widłowe bardzo często znajdują zastosowanie podczas innych, bardziej wyspecjalizowanych prac. Urządzenia najczęściej wyposaża się w dodatkowy osprzęt, odpowiedni dla każdego pojazdu i przystosowany do wymaganych czynności. Do wyposażenia specjalnego możemy zaliczyć:

  • Przesuw boczny
  • Uchwyty do beczek
  • Chwytaki do bel i AGD
  • Obrotnica do wózka widłowego
  • Podwójne widły obrotowe
  • Widły teleskopowe
  • Chwytak do makulatury
  • Szufle do materiałów sypkich
  • Inwertery palet
  • Chwytaki do drewna i złomu
  • Widły przesuwne (pantografy)
  • Przedłużki i pozycjonery do wideł
  • Pługi śnieżne do wózków
  • Trzpień nośny
  • Pozycjoner

Zastosowanie wózków widłowych

Wózek widłowy to urządzenie, które obecnie można spotkać w niemal każdym magazynie. Pojazdy te zastosowanie znajdują w wielu branżach, zarówno przy wykonywaniu manewrów na dużych wysokościach, jak i podczas składowania blokowego czy przewożenia długich i niewymiarowych materiałów. Istnieje wiele rodzajów wózków jezdniowych. To, jaki typ urządzenia wybierzemy, zależy od rodzaju i wagi ładunku oraz powierzchni magazynu czy hali. Wszystkie, wspomniane wcześniej typy pojazdów mogą mieć różne funkcje, parametry oraz wszelkie dodatkowe udogodnienia. Dzięki temu możemy wybrać sprzęt, który idealnie spełnia nasze wymagania. Operator wózka widłowego siedzi w odpowiednio przystosowanej, chronionej kabinie. Najistotniejsze jest, aby używać sprzętu zgodnie z przeznaczeniem, w trosce o bezpieczeństwo swoje i osób znajdujących się w pobliżu. Aby móc sterować wózkiem potrzebne są stosowne uprawnienia – zaświadczenie wydane na podstawie ukończonego kursu i pozytywnie zaliczonego egzaminu końcowego. Kluczowe jest także przygotowanie praktyczne i umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy. Połączenie tych czynników poparte rozsądnym podejściem do wykonywanych prac gwarantuje bezwypadkową obsługę wózka.

magazyn

Podsumowanie

Wózek widłowy jest jednym z nieodłącznych elementów portów, zakładów produkcyjnych, fabryk bądź magazynów. Każdego dnia, tysiące pracowników przewozi różnego rodzaju materiały właśnie przy pomocy wózka. Urządzenia, mimo stosunkowo niewielkich rozmiarów są zdolne do przewozu towarów o masie nawet do kilkudziesięciu ton. W Polsce wózki widłowe zaliczane są do wózków jezdniowych podnośnikowych, które podlegają kontroli Urzędu Dozoru Technicznego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here